Begijnhofkerk 2004


Katholiek en islamitisch koor zingen apart samen

Op vrijdag 14 mei 2004 maakten driehonderd mensen een uitzonderlijke muzikale avond mee. In de Brusselse Begijnhofkerk traden twee koren op die afwisselend het beste gaven uit hun respectieve repertoires.

Het katholieke koor Thamyris zong kerkliederen uit de Renaissancetijd, terwijl Achadilia hymnen uit de soefi-spiritualiteit brachten. Beide ensembles gebruikten enkel de menselijke stem, maar maakten dankbaar gebruik van de volledige kerkruimte. Ter hoogte van het podium ontmoetten zij elkaar en zongen herhaaldelijk samen, wat tot onverwachte interreligieuze vondsten leidde.
Ook het publiek bestond uit een verheugende mengeling van Nederlandstaligen en Franstaligen, christenen en moslims. Voor dat resultaat tekenden vier groepen die een gelegenheidscomité hadden gevormd: initiatiefnemer Kloster-Eck uit de Begijnhofwijk, Kerkwerk Multicultureel Samenleven, de Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims en de Unie van Brusselse Moskeeën.

De muzikale ontmoeting werd doorgetrokken naar een even originele tentoonstelling. Kunstenaars uit de islamitische, christelijke en joodse gemeenschappen exposeerden eigen werk rond het thema ‘ontmoeting’. Een voor de gelegenheid geschilderde triptiek was zelfs het letterlijke resultaat van de samenwerking tussen mensen uit de drie Abrahamitische godsdiensten. Het werk, per opbod verkocht ten voordele van educatief materiaal voor gesloten instellingen van jeugdzorg, vond effectief een gegadigde.

Dergelijke initiatieven tonen aan dat religieus geïnspireerde kunstprojecten in staat zijn mensen uit verschillende culturen samen te brengen, ook al verloopt de samenwerking niet altijd even moeiteloos. Hebben de ontmoedigende actualiteit en onze eigen vooroordelen niet af en toe behoefte aan grensverleggende initiatieven?
 



Terug naar overzicht