5a. Wenskaart Offerfeest
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Ohm teken
Concert 2011.2
Concert 2013 algemene repetitie Servische kerk.jpg
concert2010.la main tendue3.jpg
Davidsfonds.2.jpg
detail14
detail15
Detail16
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011 (2).jpg
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011.jpg
foto 25 maart 2010.jpg
Front5
front6.jpg
front7
front8
Jeugddag 11.11.2011.dialooggroep.1.jpg
Koran in moskee Genk.jpg
Lunch in Abrahamhuis.jpg
Marokkaans koor in protestantse kerk Interreligieus concert 2010.jpg
P6060013

Maria Tenhemelopneming (15 aug.)


Maria Tenhemelopneming of Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart is de katholieke benaming voor de feestdag van de opneming van Maria in de hemel. In de Orthodoxe Kerk wordt dat feest de Ontslaping van de Moeder Gods (Dormitio) genoemd en twee weken later gevierd, volgens de Juliaanse kalender. Maria moet ergens tussen 36 en 50 n. Chr. zijn overleden ofwel in Jeruzalem ofwel in Efeze. Na het concilie van Efeze (431), waar Maria de titel ‘Moeder van God’ (Theotokos) kreeg toebedeeld, kende de Mariaverering een sterke opgang. Andere feesten, zoals 'Maria Boodschap' en de 'Opdracht in de tempel' zijn vooral op Christus gericht. Later ontstonden feesten waarbij Maria als heilige wordt geëerd: 'Maria Geboorte' en 'Maria-Tenhemelopneming'.

Het feest werd in 582 officieel in het Oosten ingevoerd. Op 15 augustus werd voor die tijd al de verjaardag van de kerkwijding van een aan Maria toegewijde basiliek op de weg tussen Bethlehem en Jeruzalem gevierd. Rome nam het feest van Maria Tenhemelopneming over in de zevende eeuw onder paus Sergius I. In het Nieuwe Testament staat echter nergens dat Maria in de hemel is opgenomen. In 1950 kondigde paus Pius XII het dogma van de Tenhemelopneming af, dat onbestaande is in de orthodoxe kerk en evenmin in de kerken van de Hervorming.

In de katholieke visie is Maria lichamelijk niet gestorven, wel ‘ten hemel opgenomen’. In de byzantijnse visie is ze ‘ingeslapen’, d.w.z. gestorven, maar onmiddellijk verrezen, zoals Jezus. In de byzantijnse traditie wordt het feest voorafgegaan door een vastenperiode.

 



Terug naar overzicht