5a. Wenskaart Offerfeest
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Ohm teken
Concert 2011.2
Concert 2013 algemene repetitie Servische kerk.jpg
concert2010.la main tendue3.jpg
Davidsfonds.2.jpg
detail14
detail15
Detail16
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011 (2).jpg
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011.jpg
foto 25 maart 2010.jpg
Front5
front6.jpg
front7
front8
Jeugddag 11.11.2011.dialooggroep.1.jpg
Koran in moskee Genk.jpg
Lunch in Abrahamhuis.jpg
Marokkaans koor in protestantse kerk Interreligieus concert 2010.jpg
P6060013

Poson in boeddhisme(6 juni)


Poson herdenkt de verspreiding van het vroege boeddhisme vanuit Noordoost-India naar Sri Lanka. Het was de eerste missie-activiteit en behoort tot de Theravada-traditie (eerste en oudste school in het boeddhisme). De  boeddhistische gemeenschap herdenkt dat in 236 vC het boeddhisme arriveerde op het eiland. Het moet de eerste georganiseerde missieactiviteit buiten India zijn geweest. Het feest wordt gevierd op de volle maan van onze maand juni en is het tweede belangrijkste moment na Vesak (dag van Boeddha’s verlichting). De voornaamste plechtigheden vinden plaats in het kloostercomplex op de berg Mihintale. Op die plaats zou door Mahinda het boeddhisme voor het eerst verkondigd zijn geweest aan Devanampiyatissa, koning van Sri Lanka. Andere ceremoniën vinden plaats in Anuradhapura, een van de eerste steden die volledig tot het boeddhisme overging. Tijdens de Posonperiode zijn duizenden in het wit geklede pelgrims op de been, terwijl heel wat devote gelovigen uren doorbrengen in stille bezinning om de boeddhistische traditie te eren. Naast de religieuze activiteiten, worden ook festivals georganiseerd met het vertellen van verhalen, samen dansen en gratis uitdelen van voedsel en thee. Het geheel wordt kleurrijk versierd met her en der opgehangen papieren lantaarntjes. 


Een tijdelijke constructie waarin feesten worden gehouden tijdens het Posonfeest.



Een beetje geschiedenis.
 

De Indische keizer Ashoka, die als eerste het boeddhisme had omarmd, zond een van zijn zonen, Mahinda, en een van zijn dochters, Sanghamitta, allebei monniken, rond 240 vC naar Sri Lanka. Dat leidde tot de stichting van het invloedrijke Mahaviharaklooster (‘groot klooster’) in de hoofdstad. Van daaruit werd de missionering opgestart. Er werd een stukje van de originele bodhiboom, waarin Boeddha de verlichting had bereikt, naar het eiland gebracht en geplant in de kloostertuin. Naar men zegt, groeide die uit tot de oudste boom ter wereld. Wat vaststaat, is dat er een vrouwenorde werd gesticht. Door die vroege missionering was Sri Lanka van bij het begin een zogenaamd theravadaland (behorend tot de oudste boeddhistische stroming). Uit angst dat de leer zou verloren gaan onder herhaaldelijke invasies van Tamils (hindoes uit Zuid-India) werd tijdens het koningsschap van Vattagamani Abhaya in de 1ste eeuw vC beslist de gehele Pali Canon opnieuw op schrift te stellen, namelijk op palmbladen. Alle andere en ook latere geschriften (soetra’s) worden door die oudste traditie als apocrief beschouwd. Sommige monniken zijn het daarmee niet eens en verlaten de monnikengemeenschap om zich in het woud op te houden. Die groep ligt aan de basis van de latere uitgebreide stroming van ‘woudmonikken’ en houden zich minder bezig met de grondige studie van de geschriften, maar met de toepassing ervan in het dagelijkse leven.

Dezelfde koning ging ook over tot de bouw van het Abhayagiriklooster, dat de rivaal zou worden van het eerder gestichte Mahaviharaklooster. Dat leidde na enige tijd tot een conflict over de suprematie op het eiland.

Lees de volledige tekst over boeddhisme in Sri Lanka en de rivaliteiten tussen burgers en met de aankomst van de Europeanen hier verder ...

Kijk hier naar een televisiereportage over het Posonfeest.



Terug naar overzicht