5a. Wenskaart Offerfeest
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Ohm teken
Concert 2011.2
Concert 2013 algemene repetitie Servische kerk.jpg
concert2010.la main tendue3.jpg
Davidsfonds.2.jpg
detail14
detail15
Detail16
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011 (2).jpg
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011.jpg
foto 25 maart 2010.jpg
Front5
front6.jpg
front7
front8
Jeugddag 11.11.2011.dialooggroep.1.jpg
Koran in moskee Genk.jpg
Lunch in Abrahamhuis.jpg
Marokkaans koor in protestantse kerk Interreligieus concert 2010.jpg
P6060013

Pinksteren (31 mei)


In het Nieuwe Testament moesten de discipelen na de Hemelvaart in Jeruzalem blijven, totdat zij de Trooster zouden ontvangen. Als Joodse mannen zullen zij de Omertelling misschien in dat licht hebben beleefd, namelijk dat God zijn Heilige Geest zou zenden op Sjavoeot, het Joodse Pinksterfeest. In het Nieuwe Testament is Christus de Heer van de oogst. Hij kan ook als de schoof der Eerstelingen beschouwd worden (1 Kor. 15, 20-23). In elk geval worden door de komst van de Geest alle gelovigen tot één volk gemaakt, als een universeel volk van God. Het Pinksterfeest wordt ook als de start van de Kerkgemeenschap beschouwd en door de diverse talen die werden gebruikt als eerste zendingsdag. Het ‘talenwonder’, waarbij iedereen elkaar in zijn taal verstond, was niet opvallend vermits Joden uit alle windstreken samen waren in Jeruzalem voor hun pelgrimsfeest.

Het feest gaat in feite terug op het opdragen van de eerste gerst als begin van de voorjaarsoogst (de eerstelingen). Ter herinnering daaraan is de synagoge met bloemen en planten versierd. Zoals de Eerstelingen de belofte inhouden van wat komt, zo is het tellen van de Omer (de 50 dagen tussen Pesah en Sjavoeot) een tijd van verwachting. Niet alleen voor de landbouw, als verwachting naar de vroege oogst, maar vooral een verwachting naar de dag van bevrijding. Bij het tellen van de Omer wordt soms psalm 67 geciteerd, omdat het bestaat uit 7 verzen en 49 woorden. 



Terug naar overzicht

до зарплаты