5a. Wenskaart Offerfeest
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Ohm teken
Concert 2011.2
Concert 2013 algemene repetitie Servische kerk.jpg
concert2010.la main tendue3.jpg
Davidsfonds.2.jpg
detail14
detail15
Detail16
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011 (2).jpg
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011.jpg
foto 25 maart 2010.jpg
Front5
front6.jpg
front7
front8
Jeugddag 11.11.2011.dialooggroep.1.jpg
Koran in moskee Genk.jpg
Lunch in Abrahamhuis.jpg
Marokkaans koor in protestantse kerk Interreligieus concert 2010.jpg
P6060013

Geboorte Mohammed (18 okt)


Er is niet veel over de geboortedag van de profeet Mohammed bekend. Wat min of meer vaststaat is het geboortejaar 570. De Koran zelf vermeldt er niets over, waardoor de viering ervan door orthodoxe theologen niet wordt goedgekeurd. Dat is vooral het geval in Saoedi–Arabië, waar beklemtoond wordt dat het in de islam niet gaat om de boodschapper, maar om de boodschap (Koran). In de sjiitische traditie wordt het feest enkele dagen later gevierd.

In de geschiedenis…

De gewoonte Mohammeds geboortedag feestelijk te vieren zou uit de tijd van de Fatimiden stammen. Die Egyptische dynastie (969-1171) beschouwde zich verbonden met Mohammed door diens dochter Fatima. Het is voornamelijk dankzij het volksgeloof, plaatselijke tradities en soefigemeenschappen dat iets over het feest bekend is. Voor velen heeft de geboortedag een bijzondere heilshistorische betekenis. Sommigen stellen dat moment zelfs gelijk aan de nacht waarin de eerste openbaring van de Koran plaatsvond. Het behoort tot de vele verhalen dat aan het eind van de achtste eeuw Mohammeds geboortehuis in Mekka door de moeder van de toenmalige kalief tot een gebedsplaats werd ingericht, ten behoeve van de pelgrims.

De mawlid-feesten breidden zich in de islamitische wereld spoedig uit. Ze vormen sinds het einde van de dertiende eeuw een vast onderdeel van het religieuze leven in de meeste Noord-Afrikaanse landen. Vooral in Marokko, aangezien de koningen rechtstreekse nakomelingen zijn van de profeet. In bepaalde tijden werden zelfs processies en optochten gehouden en geschenken uitgedeeld (Irak, India, Turkije onder de Osmanen). Ook bestaat het gebruik in die geboortemaand (rabie’ al-awwal, derde maand van de islamitische kalender) de jongens te laten besnijden. Dat houdt verband met de legende dat Mohammed als besneden jongen werd geboren. Vogels en wilde dieren zouden met elkaar zijn gaan wedijveren om voor hem te kunnen zorgen; geesten, mensen, dieren en sterren feliciteerden elkaar; bomen botten uit en tuinen kwamen tot bloei… Dat soort begeleidende wonderen stootte in de loop der geschiedenis hoe langer hoe meer op tegenstand van orthodoxe gelovigen. Die willen zich houden aan de Koranische boodschap en aan wat de profeet en zijn eerste gezellen in praktijk brachten. Traditiegetrouwe gelovigen worden daarom salafisten genoemd (salafa = voorbeeld van de eerste volgelingen). Dat neemt niet weg dat er in de islamitische wereld heel wat gedichten en liederen werden geschreven, niet zelden gebruik makend van het beeld van het licht:


‘Een licht dat de hele wereld verlichtte.
Wie naar het zegenrijke licht wordt geleid, is rechtgeleid.’ (Hassan ibn Thabit, 7de eeuw)

‘De hele wereld verzonk in licht
toen Mohammed werd geboren.
Men zag geen zwart aangezicht,
toen Mohammed werd geboren
.’ (Yunus Emre,14de eeuw)

‘Rabie’ al-awwal is beter dan de andere maanden,
en - bij God! - hij heeft een lichtende nacht,
met stralende meteoren tussen de horizons
.’ (Kadi Ibn ‘Atijja)


De term ‘helder verlichtende lamp’ waarmee Mohammed in Soera 33 vers 46 wordt vergeleken, zal menig dichter wellicht geïnspireerd hebben. Het oudste boek over de geboorte van de profeet, toegeschreven aan Ibn Dihya uit de 12de eeuw, draagt trouwens als titel: ‘Het boek der verlichting over de geboorte van de stralende lamp’.
 



Terug naar overzicht