5a. Wenskaart Offerfeest
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Hindoe groep rond altaar
2005 Ohm teken
Concert 2011.2
Concert 2013 algemene repetitie Servische kerk.jpg
concert2010.la main tendue3.jpg
Davidsfonds.2.jpg
detail14
detail15
Detail16
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011 (2).jpg
Dialoogdag Lucerna 29 maart 2011.jpg
foto 25 maart 2010.jpg
Front5
front6.jpg
front7
front8
Jeugddag 11.11.2011.dialooggroep.1.jpg
Koran in moskee Genk.jpg
Lunch in Abrahamhuis.jpg
Marokkaans koor in protestantse kerk Interreligieus concert 2010.jpg
P6060013

In de ban van Boeddha en Brahman


In de ban van Boeddha en Brahman

Omdat de modale westerling slechts een fractie van de levensbeschouwelijke inhoud en de praktische beleving ervan door heeft, behandelt dit boek dertig thema's in interreligieus perspectief. Yoga is zoveel meer dan rustgevende lichaamshoudingen; het non-dualisme, waarmee we oosterse filosofie vaak verbinden, is slechts één van de vele wijsgerige stromingen. Het valt anderzijds ook op dat niet alle boeddhistische scholen de vrouw in religie en samenleving fraai behandelen; dat ze niet allemaal vegetarisch eten en dat sommige goeroes zich vandaag de dag aan grensoverschrijdend gedrag bezondigen. De traditionele Indische tolerantie en geweldloosheid staan onder druk van nationalistische partijpolitiek en gewapende hindoegroepen. Rond mindfulness is dan weer een heuse controverse ontstaan of je die al dan niet vanuit oosterse inspiratie dient toe te passen. Het delicaatste onderdeel behandelt de verhouding tussen nirvana (leegte) en verrijzenis (volheid in God). Voor wie op spirituele wijze daarover doordenkt, duikt eerder een parallel op dan een tegenstelling, hoe onmogelijk het ook mag klinken. Het boek haalt bijgevolg hier en daar een heilig huisje neer.

Reden genoeg om de klassieke handboeken over hindoeïsme en boeddhisme aan te vullen met thematische en kritische verduidelijkingen. Daarnaast vraagt de auteur zich af hoe de oosterse religies in het Westen zijn terechtgekomen en of er brugfiguren bestaan die westerse en oosterse spirituele ervaringen en inzichten met elkaar hebben kunnen verbinden.

Dat kardinaal De Kesel het voorwoord en de voorzitter van de Boeddhistische Unie van België het nawoord schreven, verhoogt waarschijnlijk de kwaliteit van de inhoud. 

Klik hier voor de Inleiding en hier voor de Inhoudstafel.

 



Terug naar overzicht